Prima pagină » Iasi in fiecare pagina » Un fost ministru USR îl taxează pe președintele Nicușor Dan: „E periculos ca firmele să scrie direct legile țării!”

Un fost ministru USR îl taxează pe președintele Nicușor Dan: „E periculos ca firmele să scrie direct legile țării!”

by Salut Iasi

Critica lui Claudiu Năsui la apelul președintelui

Fostul ministru al Economiei, Claudiu Năsui, a formulat critici severe la adresa apelului făcut de președintele României, Nicușor Dan. Acesta a invitat mediul privat să dezvolte politici publice „gata scrise” și „gata de implementat”, subliniind incapacitatea administrativă a statului. Într-o postare pe platformele sociale, deputatul USR recunoaște că diagnosticul președintelui este corect – statul român nu reușește să genereze și să redacteze politici publice eficient – dar precizează că soluția sugerată este una riscantă pentru democrație și interesul public.

Pericolele implicării companiilor în legislație

„Nicușor Dan invită mediul privat să scrie proiecte de politici publice deoarece statul nu poate. Are dreptate că statul nu poate, însă este extrem de periculos să lase companiile să creeze legislație”, afirmă Năsui, subliniind că elaborarea normelor trebuie să rămână o responsabilitate a statului.

Ineficiența aparatului de stat

În continuarea mesajului său, Năsui critică structura birocratică a aparatului de stat și inefficiența acestuia, menționând că „statul român dispune de zeci de mii de angajați în ministere și agenții, care sunt însă incapabili să redacteze politici publice adecvate”. El subliniază că, în ciuda competențelor unor funcționari, acestea nu sunt folosite în mod constructiv.

Companiile și interesul public

Năsui afirmă că insuficiența statului nu justifică implicarea actorilor privați în elaborarea politicilor publice. „Dacă ceri unei firme să scrie o politică, va face acest lucru în interesul ei, nu al societății. Acesta este un comportament natural”, subliniază el.

Lobby-ul corporatist în administrație

Deputatul USR consideră că există riscul ca firmele să profite de pe urma acestei invitații, transformând administrația într-un instrument pentru lobby-ul corporatist în loc să sprijine interesul comun. Năsui menționează că, în experiența sa, organizațiile din mediul privat vin la stat cu cereri de sprijin financiar, nu cu propuneri de politici publice imparțiale.

Păcălirea politicienilor și avantajele economice

El acuză un sistem în care companiile influențează deciziile politice pentru a obține beneficii directe, iar politicienii sunt atrași de imaginea de susținători ai economiei. „Este mai ușor să faci afaceri pe banii contribuabilului decât pe ai tăi”, explică fostul ministru, evidențiind că politicienii se pot lăuda cu ajutoare acordate, dar din banii altora.

Exemple de legislație influențată de interese private

Năsui oferă un exemplu concret pentru a ilustra pericolele unei implicări directe a companiilor în legislație. El amintește de o lege din domeniul energiei care cerea ca toți distribuitorii de produse energetice să dețină un depozit – cerință îndeplinită doar de o singură companie, cea care a făcut lobby pentru lege, având astfel monopol pe piață.

Riscurile capturii de reglementare

Deputatul USR avertizează că situatii similare pot deveni norma în cazul în care apelul președintelui se transformă într-o practică habituală. „Mediul privat poate produce valoare și aloca resurse eficient, dar nu este pregătit să elaboreze legislație”, concluzionază Năsui, subliniind necesitatea unor politicieni cu viziune.

Contextul declarației președintelui

Declarațiile lui Claudiu Năsui au fost făcute la o zi după ce președintele Nicușor Dan, la „Dialog pentru dezvoltare – Summit 2025”, a solicitat mediului privat să vină cu „politici publice gata scrise, gata de implementat”. Șeful statului a argumentat că administrația nu are capacitatea necesară pentru a elabora rapid documente de politici, propunând ca firmele și organizațiile patronale să furnizeze astfel de proiecte, care să fie adoptate de stat.

Reacțiile asupra apelului președintelui

Apelul a fost primit favorabil de o parte a mediului de afaceri, însă reacțiile din zona politică și academică au fost deosebit de prudente. Mulți experți au evidențiat riscul de captură de reglementare – o situație în care reglementările cerute sunt dictate de cei care ar trebui să fie reglementați.

Ar putea să vă placă și

Lasă un comentariu