Zilele trecute am avut plăcerea să facem cunoștință cu Trifescu Matei, un proaspăt absolvent al Facultății de Mecanică din Iași. Sub îndrumarea Prof. Dr. Ing. Adrian Sachelarie, Matei a abordat în lucrarea sa de licență o temă de o actualitate arzătoare: „Resistematizare Trafic Zona Bucium-Socola-Poitiers”.
Într-o perioadă în care traficul din această zonă a devenit o problemă spinoasă, Matei a venit cu o soluție inovatoare, răzând în nas celor responsabili cu fluidizarea traficului. În loc să se axeze pe studii privind avantajele și dezavantajele benzii reversibile sau pe comparații între capacitatea de preluare a traficului a sensurilor giratorii versus semafor intersecție clasică, Matei a ales să privească dincolo de cifre și statistici.
El ne-a arătat că, în spatele oricărei soluții tehnice, se află oamenii cu pasiune și dorința de a ajuta comunitatea. Deși nu este un fan al sensurilor giratorii, Matei a demonstrat prin studii și simulări de trafic că se poate crește capacitatea de tranzit. Pentru aceasta, s-a folosit de modelarea cu programele PT Vissum și Road Manager, obținând o notă de 10 pentru lucrarea sa.
Un aspect interesant al soluției sale este abordarea unei benzi reversibile BUS, inspirată din modelul realizat în Nantes, Franța, ce se poate implementa pe pasajul Socola. Deși traficul pietonal pe pasajul Socola nu este foarte dens, Matei a subliniat importanța unei abordări diferite a noii benzi care se va crea odată cu reabilitarea pasajului. În contextul în care primăria nu permite decât realizarea celor 5 benzi de trafic general, Matei a căutat soluția cea mai favorabilă și fezabilă.
În ceea ce privește lărgirea zonei pietonale printr-o extensie metalică cu prindere pe structura podului, Matei este sceptic. El crede că prinderea unei structuri metalice pe un pod de beton nu este fezabilă, bazându-se pe faptul că nu a auzit de un astfel de model în altă zonă din țară. Totuși, a menționat că, dacă nu se vor mai realiza pistele pentru bicicliști, ar rămâne un trotuar de 4 metri.
Despre posibilitatea de a face un sens doar pietonal și celălalt pietonal și pedestrial. Matei a explicat că pistele de bicicliști nu trebuie realizate pe trotuare, ci trebuie separate atât de traficul auto cât și de pietoni pentru a nu exista conflicte și accidente.
Deși soluția sa pare promițătoare, Matei ne-a mărturisit că nimeni de la Primărie nu l-a contactat după prezentarea lucrării de licență. Dar dorește să preia inițiativa și să expună ideea atât Companiei de Transport Public Iași cât și Primăriei. Cu toate acestea, simulările sale arată că traficul ar fi mult mai fluid atât în intersecția de la Frigorifer, cât și pe pasajul Socola. De asemenea, în intersecția cu Poitiers-sos Bucium, deși traficul este îngreunat, situația este mult îmbunătățită față de cea existentă cu intersecție semaforizată.
În încheiere, sperăm ca tineri pasionați și deschiși spre nou, precum Matei, să rămână în România și să contribuie activ la dezvoltarea societății. Soluțiile inovatoare și abordările diferite pot aduce schimbări pozitive în comunitate, iar noi avem nevoie de astfel de minți luminate pentru a face față provocărilor actuale.