Într-o mișcare surprinzătoare, Confederația Națională a Transporturilor Feroviare Comerciale de Marfă (anterior cunoscută sub numele de Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane) a anunțat o grevă de avertisment care va avea loc vineri, între orele 07:00 și 09:00. În acest interval, trenurile vor rămâne pe linii, generând haos în rândul călătorilor și punând presiune pe autorități.
CFR a făcut cunoscut faptul că angajații CFR Călători nu vor participa la această grevă. Cu toate acestea, dacă protestul va afecta circulația trenurilor, pasagerii vor avea dreptul de a cere rambursarea costului biletelor.
De ce greva?
Confederația a emis un comunicat de presă în care detaliază motivele care au dus la această acțiune drastică. Ei susțin că dialogul social dintre angajații feroviari și guvern a ajuns într-un punct mort. „Observăm că agenda liderilor politici care supervizează sectorul feroviar nu se aliniază cu lista de priorități clar definite și publice ale angajaților din acest domeniu”, se arată în comunicat.
Principalele revendicări:
- Deficitul bugetar: Lipsa unui buget de venituri și cheltuieli aprobate pentru anul curent, ceea ce duce la un blocaj general în industrie.
- Subfinanțarea: Absența unui plan de finanțare strategică și coerentă pentru calea ferată.
- Investiții Inadecvate: Lipsa unui plan solid de investiții pentru înnoirea flotei de locomotive și vagoane.
- Salarii nesatisfăcătoare: Salariile actuale nu sunt suficient de motivante pentru a atrage și păstra angajați calificați.
- Deficitul de personal: Peste 6.000 de posturi sunt neocupate, iar orele suplimentare acumulate sunt astronomice.
- Condiții de muncă precare: Problemele legate de Statutul personalului feroviar și condițiile de muncă dificile rămân nerezolvate.
Impactul asupra călătorilor și economiei
Dacă aceste probleme nu sunt abordate, există riscul ca unitățile strategice pentru economia românească să rămână fără angajați. „În astfel de condiții, companiile de stat de la calea ferată vor rămâne fără angajați”, avertizează sindicaliștii.
Ce urmărește confederația?
„Pentru a aduce infrastructura feroviară românească la standardele europene, este necesar un proiect național bine coordonat cu entitățile europene și finanțat cu zeci de miliarde de euro. Până acum, un astfel de proiect nu a fost pus în aplicare”, se arată în comunicat.
Grevă de avertisment din această vineri nu este doar un semnal de alarmă pentru guvern, ci și pentru publicul larg. Este un apel la acțiune pentru a rezolva problemele sistemice care afectează nu doar angajații feroviari, ci întreaga țară. Este timpul ca toate părțile implicate să se așeze la masa negocierilor și să găsească soluții viabile pentru a evita un colaps iminent al sistemului feroviar.