Pe 28 octombrie, Camera Deputaților a introdus pe ordinea de zi un proiect de lege ce vizează modificarea și modernizarea Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere. Inițiat în februarie 2024, proiectul urmărește să aducă îmbunătățiri semnificative, menite să sprijine taximetriștii și să ofere servicii mai rapide și mai sigure pentru clienți. Printre susținători se numără și Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, care a participat activ la discuții și oferă detalii despre schimbările propuse.
Plata electronică – Un pas spre digitalizare
Una dintre principalele propuneri este introducerea plății electronice, prin carduri sau aplicații mobile, o facilitate deja disponibilă în transportul alternativ (Uber, Bolt). Această măsură vine ca un răspuns la cerințele moderne, care accentuează siguranța și eficiența tranzacțiilor. „Este normal ca, după fiecare cursă, să putem emite un bon fiscal, așa cum procedează și transportul alternativ,” explică Ștefănescu, subliniind că și pentru taximetriști, plata electronică va rămâne opțională, dar disponibilă.
Relaxarea reglementărilor pentru acces facil în domeniu
Proiectul de lege propune o relaxare a regulilor privind utilizarea autovehiculelor în activitatea de taxi. Până acum, taximetriștii puteau folosi doar mașinile achiziționate în proprietate sau prin leasing. Noul cadru legislativ permite și utilizarea mașinilor închiriate sau în comodat, deschizând astfel calea pentru o flexibilitate mai mare. „Transportul alternativ face aceeași activitate ca noi, dar cu reguli mult mai simple. Ar fi firesc să avem și noi aceleași condiții,” subliniază Ștefănescu.
Certificatul de Agreare – Simplificarea procesului de verificare
Un alt aspect important este legat de certificarea tehnică a taxiurilor. Stațiile ITP (Inspecția Tehnică Periodică) vor avea capacitatea de a emite Certificatul de Agreare necesar în regimul de taxi, care va rămâne valabil și pentru verificările ulterioare. Această măsură ar reduce birocrația și ar eficientiza procesul de autorizare. „Din moment ce mergem la inspecție la fiecare șase luni, nu are sens să repetăm verificările în altă parte,” argumentează Ștefănescu.
Accesul pe benzile de autobuz – Eficiență și raport cost-beneficiu
O altă propunere interesantă este permiterea accesului taxiurilor pe benzile de transport public, practică adoptată deja în multe țări europene. Aceasta ar reduce timpii de așteptare și ar fluidiza traficul, aspecte importante pentru serviciile de utilitate publică. „Spre deosebire de transportul alternativ, noi rămânem un serviciu de utilitate publică și este firesc să putem circula pe benzile destinate transportului public local,” adaugă Ștefănescu.
Calendarul implementării – Speranța pentru eficientizare rapidă
Ștefănescu estimează că proiectul ar putea fi votat în doar câteva săptămâni. „Sper ca în două-trei săptămâni să fie introdus pe ordinea de zi și votat. Sunt modificări benefice atât pentru client, cât și pentru transportatorul în regim de taxi și închiriere,” a declarat acesta, exprimând optimismul față de un sistem de transport mai eficient și modern.
Pași spre modernizarea transportului în regim de taxi
Noua lege promite să aducă îmbunătățiri în sectorul de transport, făcându-l mai accesibil și adaptat cerințelor actuale ale pieței. Accesul la plata electronică, flexibilitatea privind utilizarea autovehiculelor, simplificarea proceselor birocratice și accesul pe benzile de transport public sunt câteva dintre schimbările esențiale care ar putea transforma semnificativ această industrie în România. Rămâne de văzut cum vor fi implementate aceste măsuri și ce impact vor avea asupra pieței și clienților.