Prima pagină » Iasi in fiecare pagina » Ilie Bolojan intră în arena sportivă: A redirecționat Parlamentului o propunere legislativă crucială pentru securitatea națională

Ilie Bolojan intră în arena sportivă: A redirecționat Parlamentului o propunere legislativă crucială pentru securitatea națională

by Salut Iasi

Reexaminarea Legii energiei electrice și gazelor naturale

Într-o recentă decizie, președintele interimar, Ilie Bolojan, a înaintat Parlamentului o solicitare de reexaminare a Legii care introduce modificări semnificative în domeniul energiei electrice și al gazelor naturale. Bolojan subliniază potențialele probleme pe care noile reglementări le-ar putea provoca în ceea ce privește contractele de concesiune.

Modificările legislative propuse

Pe 5 aprilie 2025, Parlamentul a transmis Președintelui României Legea pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale, Legea nr. 123/2012 (PL-x nr. 444/2024), pentru promulgare. Acest act normativ are ca scop ajustarea reglementărilor în domeniul energiei electrice și gazelor, urmărind implementarea unor măsuri pentru contractele de concesiune în privința serviciilor de utilitate publică de distribuție a gazelor naturale.

Prioritățile de dezvoltare locală

Într-un context în care expansiunea rețelei de distribuție a gazelor naturale constituie o prioritate în dezvoltarea localităților, așa cum a fost recunoscut și de Guvern, modificările legislative propuse se concentrează pe atribuțiile și responsabilitățile concesionarilor. Aceste reglementări sunt menite să creeze un cadru legislativ adecvat care să faciliteze unităților administrativ-teritoriale promovarea obiectivelor de investiții prin programul „Anghel Saligny”.

Modificări sobre concesiuni

Forma inițială a propunerii legislative, adoptată tacit de Senat în calitate de primă Cameră sesizată, introduce noi condiții pentru încetarea de drept a contractelor de concesiune. Aceasta stipulează că, în cazul în care Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) nu emite autorizația pentru înființarea unui sistem de distribuție a gazelor naturale în termen de un an de la semnarea contractului de concesiune, contractul va înceta de drept. Această situație poate surveni din lipsa de acțiune din partea concesionarului sau concesionatorului, or din motive tehnice ori juridice.

Neobținerea autorizațiilor necesare

De asemenea, dacă autorizațiile specifice necesare pentru desfășurarea activității nu sunt obținute în termen de un an de la semnarea contractului, din cauza negligenței sau a lipsei de interes a concesionarului, concesiunea va înceta de drept. Această constatare va fi efectuată de ANRE, fără a necesita acordul părților implicate.

Aplicarea dispozițiilor și asociații intercomunitare

Aceste reglementări sunt valabile și pentru entitățile care cuprind mai multe unități administrativ-teritoriale (UAT-uri) și asociații de dezvoltare intercomunitară. De exemplu, concesionarii care au obținut autorizații doar pentru o parte dintre UAT-uri trebuie să demonstreze că au întreprins măsuri pentru extinderea sistemului de distribuție a gazelor naturale conform legii.

Obligațiile concesionarilor pentru contractele anterioare

În ceea ce privește contractele de concesiune deja existente, încheiate cu cel puțin un an înainte de intrarea în vigoare a noii legi, concesionarii vor avea obligația de a obține autorizațiile necesare în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a acesteia. În caz contrar, contractul va înceta de drept. Pentru contractele ce depășesc o vechime de cinci ani, solicitarea de eliberare a autorizațiilor trebuie să fie însoțită de un nou acord formal exprimat printr-o hotărâre a consiliului local al UAT-urilor.

Amendamentele aduse de Camera Deputaților

În urma evaluării comisiilor de fond din Camera Deputaților, în calitate de cameră decizională, s-au propus o serie de amendamente importante. Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare, împreună cu Comisia pentru industrii și servicii, au stabilit o serie de condiții suplimentare pentru aplicarea acestor reglementări. De exemplu, ANRE va avea obligația de a retrage „drepturile și obligațiile conferite prin licența de operare a sistemului de distribuție” doar pentru UAT-urile afectate de încetarea contractului de concesiune în termen de maxim 60 de zile.

Condiții pentru concessionari vechi

Pentru concesionarii cu contracte mai vechi de cinci ani, a fost stabilit un termen de 30 de zile în care trebuie să îndeplinească cerințele legale privind autorizațiile. Aceste măsuri sunt menite să asigure o mai bună funcționare a sistemului de distribuție a gazelor naturale și să sprijine dezvoltarea infrastructurii necesare în acest sector.

Impactul modificărilor legislative

Modificările legislative propuse de Legea energiei electrice și a gazelor naturale au potențialul de a influența semnificativ modul în care sunt gestionate contractele de concesiune. Prin stabilirea unor condiții clare și stricte, se încearcă îmbunătățirea eficienței în domeniul distribuției gazelor naturale și facilitarea investițiilor necesare pentru dezvoltarea infrastructurii energetice la nivel local.

Modificări legislative în domeniul concesiunilor

În contextul recentelor modificări legislative, s-a decis ca autoritățile locale să fie obligate să adopte o hotărâre în termen de 30 de zile, sub sancțiunea încetării de drept a contractului de concesiune. În absența acestei hotărâri, în termen de 60 de zile de la solicitare, contractul va înceta automat. De asemenea, este important de menționat că noile reglementări exclud contractele în care autoritatea concedentă este Ministerul Energiei.

Necesitatea reanalizării legii

Având în vedere aspectele cuprinse în prezentul act normativ trimis pentru promulgare, se consideră că este esențial ca Parlamentul să reexamineze conținutul acesteia, având în vedere argumentele care vor fi prezentate în continuare.

Dificultăți în domeniul concesiunilor

La articolul II din legea supusă reexaminării sunt incluse norme tranzitorii care precizează: „(1) Dispozițiile art. 104 alin. (63) și (71) din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012 se aplică și concesionarilor care au obținut licențele spécifique doar pentru o parte dintre unitățile administrativ-teritoriale, dacă în urma solicitărilor nu s-a realizat extinderea sistemului de distribuție a gazelor naturale, conform legii. (2) Contractele de concesiune încheiate cu cel puțin un an înainte de intrarea în vigoare a legii, pentru care nu au fost obținute autorizațiile necesare, impun concesionarilor obligația de a solicita Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei pentru obținerea acestora, termenul fiind de 90 de zile de la data intrării în vigoare a legii.”

Proceduri pentru contractele de concesiune

Conform reglementărilor, în situația contractelor de concesiune care depășesc o vechime de 5 ani și pentru care nu s-au solicitat autorizațiile, concesionarii vor trebui să depună o nouă cerere la Autoritate, anexată unei hotărâri de consiliu local care să confirme menținerea concesiunii. Cererea trebuie formulată în 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii, iar lipsa acesteia va conduce la încetarea de drept a concesiunii.

Implicațiile absentei hotărârii consiliului local

În cazul în care consiliul local al unității administrativ-teritoriale nu adoptă o nouă hotărâre în termen de 60 de zile de la solicitarea scrisă a concesionarului, contractul de concesiune va înceta automat. Aceasta stipulează că concesionarul trebuie să fie extrem de activ în respectarea acestor cerințe pentru a evita pierderea dreptului de concesiune.

Condițiile de încetare a contractului de concesiune

Articolul I pct. 1-2 din legea supusă reexaminării stabilește noi reglementări pentru concesionarii de gaze naturale. Alineatul (63) precizează că, în cazul neemitării autorizației de înființare a sistemului de distribuție a gazelor naturale de către ANRE într-un termen de un an de la semnarea contractului, concesiunea va înceta automat. Această prevedere este critică pentru a asigura eficiența și operabilitatea sistemului de distribuție.

Obligativitatea obținerii certificatelor necesare

De asemenea, alineatul (71) stipulează că, dacă concesionarul nu reușește să obțină autorizațiile necesare în termen de un an de la semnarea contractului, concesiunea va înceta de drept fără a fi necesară consimțământul părților contractuale. Aceasta subliniază responsabilitatea atât a concesionarilor, cât și a concedentului de a respecta termenele și cerințele legale.

Condiții pentru prelungirea sau continuarea contractelor existente

Orice înțelegere ulterioară între concedent și concesionar, în conformitate cu reglementările, va fi supusă unor noi contracte de concesiune, ceea ce implică o reevaluare constantă a aranjamentelor existente. Aceasta practică își propune să asigure că toate părțile respectă standardele legale și operațiunile de încredere în sectorul energetic.

Concluzie

Prevederile acestor modificări legislative aduc noutăți semnificative în materie de concesiuni în domeniul energiei și impun un nivel ridicat de responsabilitate din partea concesionarilor. Actualele reglementări sunt menite să asigure funcționarea eficientă a sistemului de distribuție a gazelor naturale, prevenind neajunsurile ce pot apărea din nerespectarea condițiilor legale stipulate de autoritățile competente.

Încetarea contractelor de concesiune

În conformitate cu prevederile legale, anumite modalități de încetare a contractelor de concesiune sunt stipulate în alineatele (63) și (71). Aceste reglementări se aplică și autorităților concesionare compuse din mai multe entități ale administrației publice locale, fie că acestea sunt asociate sau nu.

Rolul ANRE în contractele de concesiune

Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) este responsabilă de constatarea încetării contractului de concesiune, conform alineatelor menționate. ANRE are obligația de a comunica în scris aceste informații, la cererea oricărei părți implicate, într-un termen de maximum 30 de zile de la solicitare.

Concesionarea serviciilor de distribuție a gazelor naturale

Potrivit articolului 104 din Legea nr. 123/2012, serviciul public de distribuție a gazelor naturale este concesionat pentru una sau mai multe unități administrativ-teritoriale, iar concesiunea este exclusivă. Autoritatea care concede poate fi reprezentată de unități administrativ-teritoriale sau asocieri ale acestora.

Cadrul legislativ pentru concesiuni

Regulile generale referitoare la regimul juridic al contractelor de concesiune pentru distribuția gazelor naturale, precum și procedurile necesare acordării acestor concesiuni, sunt stabilite de Guvern, prin Hotărârea de Guvern nr. 209/2019. Aceste reglementări asigură un cadru clar pentru desfășurarea activităților de concesiune.

Obligațiile concesionarului

În procesul de înființare a sistemului de distribuție a gazelor naturale, concedentul și concesionarul au obligația de a obține autorizațiile necesare, conform legislației în vigoare. Ulterior adjudecării concesiunii, concesionarul trebuie să solicite licențele specifice necesare pentru a opera.

Extinderea zonelor concesionate

Concedentul responsabil de serviciul public de distribuție a gazelor naturale poate decide extinderea zonei concesionate. Aceasta se aplică chiar și pentru localități în cadrul aceleași unități administrativ-teritoriale, acolo unde serviciul a fost deja concesionat pentru cel puțin o localitate.

Finanțarea extinderilor rețelelor de gaz

Extinderile rețelelor de distribuție a gazelor naturale sunt deseori sprijinite din fonduri naționale, cum ar fi Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”. Acest program are ca scop facilitarea accesului la servicii esențiale pentru întreaga populație, îmbunătățirea calității vieții și prevenirea depopulării în comunitățile cu deficit de dezvoltare.

Revizuirea legislației existente

Având în vedere cadrul actual reprezentat de Legea nr. 123/2012 și legislația derivate, este necesară o analiză riguroasă a opțiunilor legislative propuse pentru încetarea automată a contractelor aflate în derulare. Aceasta trebuie să respecte standardele de calitate ale legii, așa cum sunt stipulate în dreptul internațional și în jurisprudența Curții Constituționale.

Respectarea principiilor legale

Dispozițiile legii trebuie să respecte principiul legalității prevăzut în articolul 1, alineatul (5) din Constituție, și normele prevăzute de Legea nr. 24/2000 privind tehnica legislativă. Aceste principii sunt esențiale pentru a asigura stabilitate și eficiență.

Implicarea legiuitorului

În elaborarea propunerilor legislative, legiuitorul ar trebui să țină cont de articolele 6 și 7 din Legea nr. 24/2000, care subliniază necesitatea de a institui reguli clare și aplicabile pentru a promova stabilitatea legislativă. Aceste reglementări trebuie să fie bine fundamentate, având în vedere atât interesul social, cât și politicile legislative naționale.

Corelarea cu legislația europeană

Este crucial ca soluțiile legislative să fie corelate cu reglementările interne și cu legislația comunitară, inclusiv cu tratatele internaționale relevante. Respectarea jurisprudenței Curții Europene a Drepturilor Omului este, de asemenea, o componentă esențială în procesul de reglementare.

Evaluarea impactului noilor reglementări

Evaluarea impactului noilor reglementări este o etapă necesară pentru a garanta fundamentarea corectă a soluțiilor legislative propuse. Acest proces trebuie să includă identificarea posibilelor efecte socio-economice și să asigure coerența cu cadrul existent.

Această evaluare prealabilă este esențială pentru a preveni posibilele disfuncționalități în implementarea noilor reglementări și asigurarea unui micromediu favorabil atât pentru autoritățile locale, cât și pentru cetățeni.

Analiza efectelor reglementărilor propuse

Având în vedere impactul economic, social, de mediu, legislativ și bugetar al reglementărilor propuse, este esențial să se realizeze o evaluare detaliată a acestor efecte. Conform acestor propuneri, efectele se vor extinde și asupra contractelor de concesiune deja existente, în cadrul cărora părțile s-au angajat prin anumite drepturi și obligații. În acest context, noile reglementări ar putea influența stabilitatea relațiilor juridice.

Reevaluarea termenului pentru sancțiuni

Este esențial să se reexamineze dacă termenul de un an, stabilit prin modificările aduse articolului 104 din Legea nr. 123/2012, este adecvat pentru aplicarea sancțiunilor de încetare de drept a contractului de concesiune. Acest termen trebuie să fie suficient pentru a permite identificarea și demonstrarea unor obstacole obiective, juridice sau tehnice, care ar putea împiedica derularea procedurilor administrative stabilite de lege. Acest aspect devine cu atât mai critic în lumina unor investiții în extinderea rețelelor de distribuție a gazelor naturale, care beneficiază de finanțare din programul național „Anghel Saligny” sau prin alte surse europene sau naționale.

Considerații legale și financiare

În specificitatea concesiunii serviciului de distribuție a gazelor naturale, cadrul legislativ secunda prevede măsuri pentru situațiile în care motivele de suspendare nu depind de voința părților contractante. Este crucial ca reglementările propuse să respecte legislația existentă, inclusiv Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, și Ordonanța de urgență nr. 95/2021, pentru a nu afecta scopul declarat de a asigura dezvoltarea României și furnizarea de gaze naturale consumatorilor finali.

Reglementări privind ANRE

Noua reglementare propusă impune ca Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) să fie responsabilă cu constatările privind încetarea contractului de concesiune în anumite cazuri. ANRE va comunica această decizie părților interesate în termen de până la 30 de zile de la primirea solicitării. Este de asemenea important să se definească clar natura juridică a actului emis de ANRE și procedurile de contestare a acestuia, inclusiv dacă ANRE își va exercita atribuțiile din oficiu sau la cererea părților contractante.

Impactul legislației asupra furnizării de gaze

În ceea ce privește impactul asupra continuității furnizării de gaze pentru consumatorii finali, este necesară o evaluare a reglementărilor existente. Aceasta este cu atât mai importantă în cazul localităților unde extinderea rețelelor de distribuție a fost deja realizată, dar care ar putea fi afectate de încetarea contractelor de concesiune din cauza neîndeplinirii obligației de extindere a sistemului.

Consecințele încetării contractelor

Conform articolului 106 alineatul (3) din Legea nr. 123/2012, modificat prin propunerea legislativă în discuție, încetarea contractului de concesiune implică anularea licenței de operare pentru unitățile administrativ-teritoriale afectate. De aceea, este necesară o clarificare a termenului „retragerea drepturilor și obligațiilor conferite prin licența de operare” pentru a asigura transparență și înțelegere corectă în rândul tuturor părților implicate.

Necesitatea unei reglementări clare

Este esențial ca soluțiile legislative propuse să fie precise și să ofere un cadru clar atât pentru autorități, cât și pentru entitățile implicate în contractele de concesiune. Aceasta va permite o aplicare uniformă a legii și va ajuta la evitare a ambiguităților care ar putea conduce la litigii sau confuzii juridice.

Corelarea legilor existente cu propunerile noi

Modificările legislative ar trebui să fie corelate cu cele deja în vigoare pentru a asigura o tranziție fluidă și coerentă. Este important ca intențiile legiuitorului să rămână intacte, iar viziunea de dezvoltare să nu fie afectată de interpretări greșite sau aplicări defectuoase ale noilor reglementări.

Importanța stabilității juridice

Stabilitatea relațiilor juridice este un principiu fundamental în contextul economiei de piață. Asigurarea unui cadru legal clar și coerent va întări încrederea părților implicate în contractele de concesiune, facilitând dezvoltarea sustenabilă a infrastructurii de gaze din România.

Retragerea licenței de operare

În contextul retragerii licenței de operare, ANRE se află în imposibilitatea de a revoca sau de a acorda drepturi, având în vedere că acestea sunt consecințe juridice ale acordării sau retractării unei licențe.

Clarificarea sintagmei

Este esențial să se clarifice sensul expresiei „din cauza pasivității sau dezinteresului acestuia”, pentru a permite aplicarea fără ambiguități a normei respective. O definire exactă va asigura o interpretare unitară și consecventă a legii.

Reanalizarea termenelor legale

Referitor la termenele stabilite prin articolele II alineatele (2) și (3) din lege, considerăm că este necesară o reexaminare a obligațiilor părților implicate în proces. Acest demers ar trebui să asigure utilizarea efectelor unei posibile ieșiri din pasivitate de către concesionar, indiferent de vinovăția acestuia. Aceasta măsură ar contribui la menținerea contractului de concesiune.

Clarificarea obligațiilor concesionarului

Este importantă clarificarea cerinței ca concesionarul „să solicite Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei” obținerea autorizațiilor/licențelor și transmiterea acestora în copie concedentului, în termen de 90 de zile după intrarea în vigoare a legii. Aceasta clarificare trebuie să se aplice atât în cazul procedurilor în desfășurare, cât și în privința posibilei realizări a acestor trei acțiuni în termenul limită, luând în considerație faptul că obținerea autorizațiilor nu depinde exclusiv de voința concesionarului.

Incertitudini în normele legale

De asemenea, articolele din lege supuse reexaminării ridică unele neclarități. De exemplu, combinând termenul de 30 de zile în care concesionarul trebuie să ceară un nou acord prin hotărârea consiliului local cu cel de 60 de zile în care consiliul local poate adopta o hotărâre nouă, se ajunge la un termen maxim de 90 de zile, ceea ce contravine formulării „în termenul prevăzut de alin. (2)”.

Rolul Senatului în legislativ

În plus, pentru respectarea principiului că legea este operă comună a celor două Camere ale Parlamentului, este necesar ca și Senatul, ca prima Cameră competentă, să analizeze modificările introduse de Camera Deputaților, care are rol decizional în acest proces.

Clarificarea efectelor încetării contractului

În cazul în care se menține sancțiunea de încetare de drept a contractului, este esențială clarificarea efectelor acestei încetări asupra drepturilor și obligațiilor stabilite în prezent, conform contractului-cadru reglementat prin Hotărârea Guvernului nr. 209/2019. Acesta stabilește cadrul general privind concesiunile pentru serviciile de utilitate publică de distribuție a gazelor naturale, precum și normele pentru restituirea prestațiilor, necesară pentru readucerea părților în situația anterioară.

Corelarea reglementărilor legislative

Pentru a asigura coerența reglementărilor, intervențiile legislative asupra articolelor 104 și 106 din Legea nr. 123/2012 ar trebui corelate cu termenul de 60 de zile stabilit de articolul IV alineatul (1) din legea supusă reexaminării. Aceasta pentru a actualiza cadrul legal secundar referitor la regimul juridic al contractelor de concesiune pentru serviciile de distribuție de gaze naturale, conform modificărilor și completărilor aduse prin prezentul act normativ.

Asigurarea accesului la servicii esențiale

Legislația propusă ar trebui să faciliteze, pe de o parte, accesul cetățenilor la servicii fundamentale de furnizare a gazelor naturale, la standarde de calitate și siguranță, în special în regiunile izolate. Aceasta trebuie să fie însoțită, pe de altă parte, de sancțiuni pentru neîndeplinirea obligației legale și contractuale de extindere a sistemului de distribuție a gazelor, având în vedere rețelele deja existente și continuitatea în furnizarea acestor servicii.

Ar putea să vă placă și

Lasă un comentariu

Noutati