Decizia autorităților chineze privind investițiile auto
Autoritățile din China au instruit producătorii auto să-și suspende investițiile semnificative în țările europene care susțin implementarea tarifelor vamale suplimentare pentru automobilele electrice importate din China. Această măsură ar putea adânci diviziunile existente în Uniunea Europeană, conform informațiilor furnizate de două surse apropiate subiectului pentru Reuters.
Noile tarife vamale în Uniunea Europeană
Tarifele vamale, care pot ajunge până la 45,3%, au fost implementate miercuri în Uniunea Europeană, după finalizarea unei investigații care a generat controverse în rândul statelor membre. Această decizie a dus la reacții de represalii din partea Beijingului. În cadrul unui vot recent, zece state membre, inclusiv Franța, Polonia și Italia, au susținut propunerea de introduce tarife suplimentare pentru vehiculele electrice „Made in China”, în timp ce cinci state, printre care și Germania, s-au opus, iar celelalte 12 s-au abținut de la vot.
Îndrumările pentru constructorii chinezi
În contextul negocierilor continue dintre Beijing și Bruxelles, constructorii auto chinezi, printre care BYD, SAIC și Geely, au fost informați în cadrul unei întâlniri recente organizate pe 10 octombrie la Ministerul Comerțului să blocheze investițiile în active de mari dimensiuni, cum ar fi fabricile, în acele țări care au votat favorabil introducerii tarifelor, după cum au declarat sursele menționate de Reuters.
Reacția producătorilor străini
Numeroși producători străini au fost prezenți la aceleași discuții, unde li s-a recomandat să fie prudenți în ceea ce privește investițiile în țările care s-au abținut de la vot. De asemenea, aceștia au fost „încurajați” să își îndrepte investițiile către națiunile care s-au opus tarifelor. Italia și Franța, printre cele mai active în atragerea investitorilor chinezi, au tras semnale de alarmă cu privire la potențialul impact pe care îl poate avea o avalanșă de automobile electrice ieftine din China asupra producătorilor europeni.
Planurile grupului SAIC
Grupul de stat SAIC, al doilea cel mai mare exportator chinez de automobile, se află în proces de selecție a locației pentru fabrica sa de automobile electrice din Europa. Simultan, compania intenționează să deschidă un centru european de componente în Franța, în scopul de a răspunde cererii pentru modelele sale marca MG.
Discuții între Guvernul italian și constructorii chinezi
Guvernul italian a demarat discuții cu Chery, cel mai mare exportator chinez de automobile, și cu alți producători chinezi, precum Dongfeng Motor, privitor la posibilele investiții. De asemenea, BYD își desfășoară activitatea de construcție a unei uzine în Ungaria, stat care a votat împotriva tarifelor vamale.
Strategia de relocare a BYD
Potrivit altor surse din apropierea subiectului, gigantul chinez din domeniul automobilelor electrice analizează opțiunea de a-și muta sediul european din Țările de Jos în Ungaria, invocând îngrijorări legate de costuri. Tot în cadrul întâlnirii din 10 octombrie, constructorilor auto chinezi li s-a recomandat să evite discuțiile separate cu guvernele europene și să se concentreze pe negocieri colective.
Avertismentul Ministerului Comerțului din China
Directiva transmisă de Beijing vine după un avertisment similar emis în luna iulie, când Ministerul Comerțului a sfătuit producătorii auto să evite investițiile în țări precum India și Turcia și să manifeste prudență în ceea ce privește activitățile de investire în Europa.