Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) a primit în decursul anului 1.475 de reclamații de la clienții companiilor aeriene, iar în primul trimestru al anului 2025 au fost depuse de către pasageri alte 466, potrivit informațiilor BoardingPass.Patru companii aeriene din România au fost amendate în ultimul an și jumătate de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului.ANPC afirmă că aceste sesizări au avut ca motive principală neplata compensațiilor pentru zborurile întârziate și anulate, nerespectarea condițiilor contractuale dintre compania aeriană și pasager, refuzul pasagerilor pentru îmbarcare și anularea zborurilor.Consumatorii au mai reclamat către ANPC și lipsa unor zboruri alternative pentru zborurile anulate, care ar fi trebuit oferite de companiile aeriene, erori la sistemele de checkin pentru zboruri și taxarea suplimentară a bagajelor fără explicații.Ca urmare a sesizărilor primite, ANPC a precizat că a cercetat reclamațiile și a sancționat contravențional companiile aeriene, potrivit unui răspuns transmis BoardingPass.
ANPC a mai dispus măsuri privind acordarea de drepturi bănești compensatorii, conform Regulamentului CE 261/2004.Amenzi pentru Dan Air, HiSky, TAROM și Bees AirlinesDe asemenea, ANPC transmite și că a aplicat amenzi, în perioada ianuarie 2024 – martie 2025, unui număr total de cinci companii aeriene: Dan Air, HiSky, TAROM și Bees Airlines, cea din urmă fiind în insolvență.
Dan Air, HiSky și insolventa Bees Airlines au fost sancționate pentru lipsa furnizării documentelor solicitate de ANPC, lipsa oricărui răspuns către petenți în urma repetatelor solicitări ale acestora, comportament incorect față de consumator și neacordarea de compensații.În ceea ce privește compania TAROM, aceasta a fost sancționată de două ori într-un interval de 18 zile în primăvara acestui an pentru lipsa furnizării documentelor solicitate de ANPC și lipsa răspunsurilor către petenți la sesizările acestora.TAROM a contestat în instanță cele două sancțiuni contravenționaleCompania aeriană de stat a contestat în instanță cele două sancțiuni contravenționale primite în martie și aprilie 2025, însă dosarele încă nu au termen de judecată.Autoritatea mai precizează că TAROM a depășit termenele pentru restituirea contravalorii biletelor de călătorie și a întârziat furnizarea unui răspuns sau a plății stabilite deja pentru neregularitățile privind bagajele.În plus, compania aeriană de stat are comportament incorect față de consumatori și răspunsurile sale față de reclamațiile pasagerilor sunt întârziate, conform ANPC.Cuantumul amenzilor aplicate celor patru companii aeriene este necunoscut, ANPC menționând că informațiile solicitate nu fac obiectul Legii 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public.Cu toate acestea, în urmă cu câțiva ani, Autoritatea a transmis public valoarea amenzilor-record aplicate fostei companii aeriene Blue Air.Compania aeriană de stat nu este singura companie aeriană din România pentru care pasagerii se adresează instanțelor de judecată din România pentru a obține compensațiile datorate de companiile aeriene pentru zboruri anulare sau întârziate.HiSky, Animawings, Fly Lili, Dan Air, Bees Airlines, Aeroitalia Regional și altele sunt, de asemenea, parte reclamată în sute sau mii de dosare pe aceeași speță înregistrate la instanțele de judecată din țara noastră.