Raport Anual al AESA asupra ReFuelEU
Agenţia Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei (AESA) a publicat miercuri primul raport anual referitor la implementarea Regulamentului ReFuelEU în domeniul aviaţiei, conform unui comunicat emis de Comisia Europeană. Raportul oferă o analiză detaliată a utilizării combustibililor de aviaţie durabili (SAF) în Uniunea Europeană pentru anul 2024 și examinează capacitatea pieţei de a răspunde angajamentelor viitoare stabilite prin acest regulament.
Cresterea Capacităţii de Producţie a SAF
Conform constatărilor raportului, implementarea ReFuelEU în sectorul aviaţiei a condus deja la o creştere a capacităţii de producţie a SAF în UE. Această evoluţie pozitivă subliniază că Uniunea Europeană este pe drumul cel bun pentru a atinge obiectivul general impus de a integra SAF în proporție de 6% până în 2030.
Componenţa Combustibililor Utilizaţi în 2024
Raportul evidenţiază că majoritatea combustibililor SAF utilizaţi în 2024 au fost biocombustibili, proveniţi din ulei de gătit uzat (81%) şi grăsimi animale reziduale (17%). Aceasta indică faptul că dezvoltarea combustibililor sintetici (eSAF) este încă într-o fază incipientă în ţările Uniunii Europene.
Concentrarea Pieţei SAF
Piaţa combustibililor SAF prezintă o mare concentratie, având 25 de furnizori care au livrat SAF către 33 de aeroporturi din 12 state membre. Totuși, aeroporturile din cinci state membre: Franţa, Germania, Ţările de Jos, Spania şi Suedia, au fost responsabile pentru 99% din totalul livrărilor, conform comunicatului.
Plan de Investiţii pentru Transporturi Durabile
În prezent, Comisia Europeană lucrează la un plan de investiţii în transporturi durabile (STIP). Acest plan este menit să stimuleze investiţiile în combustibili din surse regenerabile şi cu emisii scăzute de dioxid de carbon, utilizate în transporturi, inclusiv SAF.
Progrese în Adoptarea SAF
„Uniunea Europeană face progrese constante în adoptarea combustibililor de aviaţie durabili, iar Regulamentul ReFuelEU în domeniul aviaţiei contribuie deja la creşterea producţiei şi utilizării SAF în toate statele membre. Ne concentrăm pe susţinerea industriei şi a statelor membre pentru a asigura o tranziţie echitabilă şi lină către combustibili de aviaţie mai ecologici”, a subliniat Apostolos Tzitzikostas, comisarul pentru transport durabil și turism.
Analiza viitoare a datelor din 2025
Pentru raportul anual următor, datele din 2025 vor fi utilizate pentru a determina dacă a fost respectat primul mandat al ReFuelEU, referitor la cerinţa de a furniza cel puţin 2% din totalul combustibilului de aviaţie sub formă de SAF în aeroporturile din Uniunea Europeană.