Conflict în cadrul colaborării internaționale pentru avionul de generația a 6-a
Colaborarea dintre Marea Britanie, Japonia și Italia în dezvoltarea avionului de generația a 6-a, parte a programului Global Combat Air Programme (GCAP), se confruntă cu dificultăți. Marea Britanie este acuzată de partenerii săi de a fi egoist în privința partajării tehnologiilor avansate, conform unei analize apărute în presa internațională.
Fundația programului GCAP
GCAP are ca scop crearea unui avion de vânătoare de generația a 6-a pentru a înlocui modelele actuale, precum Eurofighter Typhoon din Regatul Unit și Italia, și Mitsubishi F-2 din Japonia. Proiectul implică integrarea unor sisteme avansate, incluzând inteligența artificială și realitatea augmentată, iar metoda de colaborare se întemeiază pe un joint venture creat în decembrie anul trecut, între BAE Systems din Marea Britanie, Leonardo din Italia, și Japan Aircraft Industrial Enhancement (JAIEC), care reunește Mitsubishi Heavy Industries și Society of Japanese Aerospace Companies.
Criticile aduse Marii Britanii
Ministrul Apărării din Italia, Guido Crosetto, a expus recent problemele cu care se confruntă partenerii din acest program comun. Într-un interviu acordat Reuters și preluat de The Aviationist, el a subliniat că Marea Britanie nu își împărtășește tehnologiile esențiale cu celelalte națiuni implicate.
„Trebuie să dărâmăm barierele egoismului. Italia le-a dărâmât complet, Japonia aproape complet. Mi se pare că Regatul Unit este mult mai reticent în această privință, iar asta reprezintă o greșeală, deoarece egoismul este cel mai mare adversar al națiunilor noastre”, a afirmat Crosetto, reflectând nemulțumirea cerută de colaborare.
Obiectivele programului
Proiectul GCAP este centrat pe dezvoltarea unei aeronave de luptă de generația următoare prin fuzionarea proiectelor Tempest din Marea Britanie și F-X din Japonia. Se preconizează că primul prototip al avionului va efectua zboruri începând cu anul 2027, iar aeronavele operationale vor fi disponibile începând cu 2035. Acest program vizează extinderea parteneriatului strategic dintre cele trei țări, axat pe cooperarea în domeniul apărării și al industriei.
Interesul altor țări în programul GCAP
Recent, Canada și Australia și-au exprimat din nou interesul de a participa la programul GCAP, ceea ce sugerează o intensificare a discuțiilor, chiar dacă acestea sunt deocamdată preliminare. Declarațiile oficialilor din domeniul apărării și politicienii din aceste țări indică o reevaluare a strategiilor în ceea ce privește achizițiile de echipamente militare, influențată și de activitățile recente ale administrației americane.
Structura de conducere a programului
Programul GCAP este condus printr-o colaborare între Italia, Japonia și Marea Britanie, având scopul de a integra tehnologiile pe care fiecare partener le aduce în proiect. Noul consorțiu rezultat din joint venture-ul inițiat de BAE Systems, Leonardo și JAIEC va fi responsabil cu proiectarea aerosolelor, dezvoltarea lor și subcontractarea producției către companiile implicate.
Impactul colaborării pe termen lung
Noua companie se va ocupa de întregul ciclu de viață al proiectului, având ca responsabilitate principală livrarea noilor aeronave de luptă. De asemenea, aceasta va menține autoritatea de proiectare pentru GCAP pe o durată estimată până după anul 2070. Această colaborare dintre guvernele și industriile de apărare ale celor trei națiuni vizează o inovare continuă prin integrarea unor soluții tehnologice avansate în domeniul aviatic.
Perspectivele programului GCAP
Pe fondul evoluțiilor recente, GCAP poate deveni un punct de referință nu doar pentru aeronautica celor trei state, ci și pentru țările care doresc să se alăture inițiativei. Colaborarea dintre Marea Britanie, Japonia și Italia este văzută ca o oportunitate de întărire a capabilităților de apărare și de asigurare a unor tehnologii de vârf, capabile să răspundă cerințelor viitoare ale conflictelor moderne.