Decizia Uniunii Europene privind tarifele la vehiculele electrice din China
În data de marți, Uniunea Europeană a decis să crească tarifele pentru vehiculele electrice importate din China, stabilind un nou prag de până la 45,3%. Această măsură a fost adoptată în urma unei investigații extinse, care a stârnit controverse în cadrul Europei și a generat reacții din partea autorităților de la Beijing, conform informațiilor furnizate de CNBC. La aproximativ un an de la inițierea anchetei anti-subvenții, Comisia Europeană a anunțat că tarifele adiționale vor varia, de la 7,8% pentru Tesla, la 35,3% pentru SAIC din China, pe lângă impozitul standard de 10% aplicat vehiculelor la importul din UE.
Implementarea noilor tarife
Noua listă de tarife va fi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, în cursul zilei de marți sau miercuri, și va deveni efectivă în ziua următoare. Comisia Europeană, organismul responsabil cu politica comercială a UE, a declarat că aceste măsuri sunt necesare pentru a combate subvențiile neloiale, incluzând finanțări preferențiale, granturi și condiții favorabile la achiziția de terenuri, baterii și materii prime. Se estimează că capacitatea de producție a Chinei pentru vehicule electrice atinge trei milioane de unități anual, de două ori mai mult decât cererea din Uniunea Europeană.
Impactul asupra relațiilor UE-China
Cu tarifele de 100% impuse de Statele Unite și Canada, Europa devine o piață semnificativă pentru aceste vehicule electrice. Reacțiile din partea Beijingului nu au întârziat să apară, oficiali chinezi numind noile taxe ca fiind protecționiste și afectând în mod negativ relațiile comerciale UE-China, precum și lanțurile de aprovizionare din industria auto. În plus, China a inițiat investigații, vizând importurile de brandy, produse lactate și carne de porc din UE, ca răspuns la acțiunile Uniunii Europene. De asemenea, Beijingul a contestat măsurile provizorii ale UE la Organizația Mondială a Comerțului.
Crescând concurența pe piața europeană
Producătorii auto europeni se confruntă cu o creștere a numărului de vehicule electrice cu prețuri reduse provenite din China. Conform estimărilor Comisiei Europene, cota de piață a mărcilor chineze în Uniunea Europeană a ajuns la 8%, de la mai puțin de 1% în 2019, și ar putea atinge 15% până în 2025. Se precizează că prețurile acestor automobile sunt, în general, cu 20% sub cele ale modelelor produse în Europa. În același timp, poziția Uniunii Europene față de Beijing s-a întărit în ultimii cinci ani, oficialii europeni percepând China atât ca un potențial partener în anumite domenii, cât și ca un adversar economic sistemic.
Diviziunea internă a statelor membre UE
Uniunea Europeană nu este unită în privința aplicării tarifelor la vehiculele electrice. Germania, cea mai mare economie din blocul comunitar și un important producător auto, s-a opus acestei măsuri în cadrul unui vot recent. În acest vot, 10 state membre au susținut tarifele, cinci s-au opus, iar 12 s-au abținut. Producătorii de automobile germani au criticat vehement deciziile Uniunii Europene, conștienți de impactul potențial al unor taxe de import crescute asupra vehiculelor cu motoare pe benzină, din care se mănâncă cea mai mare parte din productivitate.
Probleme sociale în sectorul auto german
Măsurile de impunere a tarifelor vin într-un moment în care mii de muncitori din industria germană, inclusiv din sectorul auto, protestează pentru salarii mai mari. Între timp, Volkswagen se pregătește să anunțe închiderea unor fabrici din Germania, un impact semnificativ în contextul istoric al companiei, care își desfășoară activitatea de 87 de ani. Premierul ungar Viktor Orban a atras atenția asupra tendinței Uniunii Europene de a se angaja într-un „război rece economic” cu China.
Reacții din partea organizațiilor industriale
Uniunea Națională a Automobilelor din Franța a reacționat pozitiv la noile tarife, evidențiind că susține comerțul liber, atâta timp cât acesta se desfășoară în condiții echitabile. Comisia Europeană a purtat opt runde de negocieri tehnice cu oficialii chinezi pentru a explora alternative la impunerea tarifelor, menționând că discuțiile pot continua și după implementarea acestora. Cele două părți examinează posibilitatea de a stabili prețuri minime pentru vehiculele importate, convenind deja să organizeze o nouă rundă de negocieri.
Impactul tarifelor asupra pieței de consum
Rămâne de văzut care va fi efectul acestor tarife asupra prețurilor de consum în Uniunea Europeană. Anumiți producători ar putea avea capacitatea de a absorbi parțial aceste costuri suplimentare. În primele nouă luni ale anului 2024, exporturile de vehicule electrice din China către UE au înregistrat o scădere de 7% comparativ cu anul anterior, deși au crescut cu peste o treime în lunile august și septembrie, înainte de aplicarea noilor tarife, conform datelor Asociației Chinei pentru Autoturisme.