Lectie de la Warren Buffett
Un jurnalist de la publicaţia americană Inc.com relatează cum un sfat oferit de Warren Buffett l-a ajutat să evite un conflict cu un specialist în instalarea sistemelor de aer condiţionat. Acesta din urmă trebuia să finalizeze lucrări într-o proprietate închiriată, aflată în proces de renovare, dar nu a apărut la întâlnire.
Contactarea specialistului
Jurnalistul a încercat să contacteze specialistul, lăsând un mesaj vocal și trimiteând un SMS. A continuat să insiste şi a doua zi, dar nu a primit nicio reacţie, iar în a treia zi, se simţea tentat să lase un mesaj mai puțin cordial. Totuşi, i-a venit în minte un sfat valoros pe care Warren Buffett l-a învăţat de la Tom Murphy, fost CEO al Capital Cities Communications: „Îi poţi spune oricui să se ducă naibii… mâine.”
Reflecţii a lui Buffett
Buffett a explicat importanţa răbdării, spunând: „Acesta este un sfat excelent, mai ales când poţi distruge totul în viaţa ta în 30 de secunde, scriind un mesaj pe care ulterior nu-l mai poţi şterge.” El subliniază: „Dacă aştepţi până mâine, îţi păstrezi opţiunile.”
Actualizări de status
Aşadar, jurnalistul a decis să se limiteze la o formulare prietenoasă, spunând că doreşte o actualizare a statusului şi că speră că totul decurge bine. În scurt timp, a aflat că mama specialistului avusese un accident vascular cerebral, iar el îşi petrecuse zilele la spital.
Critica versus comportamentul profesional
Dacă ar fi cedat impulsului, ar fi putut să considere specialistul ca fiind neserios sau neprofesionist. În schimb, el a ales să critice doar serviciul, menționând că absenţa acestuia a perturbat programul stabilit, afectând data mutării chiriaşului. Dintr-o perspectivă de leadership, ar fi important să se critique comportamentul, nu persoana.
Perspective despre relaţiile interumane
Un alt sfat oferit de Buffett spune: „Am întâlnit oameni bogaţi care au murit fără prieteni, chiar şi fără familie. În schimb, nu am cunoscut niciodată o persoană de bază care să fi murit fără prieteni. Această diferenţă are un impact enorm asupra vieţii.” Astfel, valoarea relaţiilor interumane devine crucială în viaţa fiecăruia.
Alternativa la un mesaj emoțional
Jurnalistul consideră că, dacă nu ar fi reuşit să-l contacteze în următoarele două zile, ar fi putut lăsa un mesaj mult mai dur. Ar fi putut, de asemenea, să formuleze un mesaj mai politicos, comunicând: „Nu am reuşit să vă contactez în ultimele zile, sper că sunteţi bine. Cum nu ştiu care este termenul, vom apela la un alt antreprenor pentru a finaliza lucrările. Când aveţi posibilitatea, vă rog să-mi răspundeţi.”
Amabilitatea ca un principiu fundamental
Această abordare ar fi fost directă, clară şi, mai presus de toate, amabilă. Amabilitatea este, de cele mai multe ori, o recompensă în sine. În multe situaţii, nu avem cunoştinţă despre dificultăţile prin care trec ceilalţi. Aceasta ne aminteşte importanţa empatiei în interacţiunile cotidiene.
Concluzia unui comportament bine fundamentat
Întreaga experienţă ilustrează cum o atitudine răbdătoare şi amabilă se poate dovedi utilă în gestionarea relaţiilor profesionale. Conform învăţăturilor lui Buffett, reţinerea în exprimarea iritării poate conduce la soluţii mai eficiente şi la păstrarea unor relaţii constructive, chiar şi în faţa provocărilor. Așadar, abordarea mai umană în interacţiunile profesionale conferă nu numai un sentiment de împlinire personală, ci și o mai bună colaborare cu ceilalţi.