Contracte anulate din lipsă de oferte
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a informat că în ultimii ani a lansat mai multe contracte de concesiune, dar aproape toate au fost anulate din cauza absenței ofertelor. După ce unii șoferi au semnalat că anumite drumuri din țară nu dispun de spații de servicii sau benzinării, Cotidianul a solicitat CNAIR informații referitoare la cele mai recente autostrăzi din România. În special, am cerut detalii despre Autostrada A7, Autostrada A3, Autostrada A10 (tronsonul Sebeș-Gilău) și drumul expres Craiova-Pitești.
Autostrada A7: licitații în curând
CNAIR a comunicat că, în curând, vor fi lansate licitațiile pentru contracte de concesiune ce vizează utilarea, operarea și întreținerea spațiilor de servicii și parcărilor de lungă durată pe Autostrada A7. Reprezentanții CNAIR au specificat tronsoanele afectați de aceste licitații: Ploiești – Buzău Lot 2, Buzău – Focșani Lot 2 și Focșani Lot 3.
Autostrada A3: proceduri anulate
Referitor la Autostrada A3 București-Ploiești, CNAIR afirmă că din 2021 au avut loc licitații pentru concesionarea spațiilor de servicii, care includeau diverse facilități precum stații de combustibil, parcări și toalete publice. Cu toate acestea, aceste proceduri nu s-au concretizat din cauza lipsei ofertanților. Pe 3 iunie 2025, a fost semnat un contract de concesiune cu OMV PETROM MARKETING S.R.L. pentru spațiile de servicii situate la km 23+500 și 26+600 de pe A3, dar și pentru parcările de scurtă durată.
Autostrada A10: lipsa ofertelor continuă
În intervalul 2021-2023, CNAIR a organizat licitații pentru concesionarea spațiilor de servicii de pe Autostrada A10, în zona localității Aiud. Aceste licitații pentru utilarea și întreținerea serviciilor nu s-au finalizat din cauza absenței ofertelor. De asemenea, spațiile de servicii de la km 22+800 și 23+400 din localitățile Teiuș/Oiejdea sunt programate pentru recepție în perioada imediat următoare.
Drumul expres Craiova-Pitești: situația licitațiilor
CNAIR a început din 2023 licitațiile pentru contracte de concesiune de servicii pe drumul expres Craiova-Pitești. Situația este următoarea: pe tronsonul 2, LOT 1, Balș km 29+240, oferta a fost deschisă la 17 septembrie 2024, dar nu au fost depuse oferte. Pe tronsonul 2, LOT 2, Slatina km 55+300, a fost semnat un contract de concesiune cu OMV, prevăzând dotări variate, inclusiv parcări și stații de reîncărcare. Tronsonul 3, Colonești km 83+850, a fost alocat unei licitații în 7 iulie 2025, însă aceasta a fost anulată din lipsă de oferte.
Avansul în construcția infrastructurii rutiere
Informațiile furnizate de CNAIR indică faptul că în 2025 a fost deschis pentru circulație tronsonul 4 al drumului expres Craiova-Pitești, reprezentând ultima porțiune a acestei rute. Reprezentanții CNAIR au menționat că documentația pentru serviciile din zona Costești este în curs de pregătire pentru a demara concesionarea.
Kilometri noi de autostradă până la finalul anului
Cotidianul a raportat pe 8 noiembrie că România va dispune de peste 150 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres noi, deschise circulației până la finalul anului. Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, a confirmat aceste informații, precizând că vremea rea și discuțiile legate de finanțare au condus la amânarea altor zeci de kilometri pentru 2026. Până la mijlocul lunii octombrie, au fost dați în circulație aproape 80 de kilometri, iar cel mai recent segment inaugurat a fost lotul 2 din tronsonul Ploiești-Buzău al A7.
Planuri de infrastructură pe termen lung
CNAIR și-a stabilit obiective pentru anul următor, printre care finalizarea completă a A0 Nord, care se întinde pe 30 de kilometri. Alin Șerbănescu a explicat că lotul 4 de pe A0 Nord va fi finalizat anul acesta, deși nu va dispune de descărcări, iar loturile 4, 3 și 1 sunt preconizate pentru anul viitor, în considerare că lotul 2 este deja deschis circulației. De asemenea, se preconizează finalizarea A7 până la Pașcani și aproximativ 50 de kilometri pe cele trei loturi de pe Transilvania.
