Prima pagină » Iasi in fiecare pagina » Europa trage o gură uriașă de oxigen, după ce China a cedat: Criza din care europenii au de învățat lecția dependenței de produsele chinezești

Europa trage o gură uriașă de oxigen, după ce China a cedat: Criza din care europenii au de învățat lecția dependenței de produsele chinezești

by Salut Iasi

Declarațiile Nexperia BV

Compania olandeză Nexperia BV, specializată în semiconductori și implicată într-un conflict internațional, a exprimat duminică aprecierea pentru anunțurile recente ale guvernelor din Statele Unite și China referitoare la ridicarea barierelor în exportul de cipuri. Totuși, Nexperia a evitat să facă comentarii despre declarațiile filialei sale din China, care a indicat intenția de a accelera procesul de autonomie. Această decizie este esențială pentru industria auto europeană, iar continuarea livrărilor de microcipuri este considerată o veste pozitivă, având în vedere că fără aceste componente, Volkswagen, de exemplu, ar putea fi nevoit să oprească producția. Într-un comunicat, Nexperia a subliniat: „Orientarea noastră principală este asigurarea stabilității aprovizionării pentru clienți.”

Discuțiile Guvernului Olandez

Guvernul olandez a confirmat că se află în continuare în negocieri cu autoritățile din China, Statele Unite și reprezentanții sectorului industrial pentru a identifica o „soluție constructivă” în cazul Nexperia. Conflictele legate de controlul companiei, care este deținută de grupul chinez Wingtech, au generat tensiuni diplomatice și riscuri de întrerupere a lanțului de aprovizionare în industria auto la nivel global, având în vedere că Nexperia furnizează volume semnificative de cipuri esențiale pentru sistemele electronice ale automobilelor.

Controlul Olandez asupra Nexperia

Începând din luna octombrie, guvernul olandez a preluat controlul asupra Nexperia, invocând motive legate de securitatea națională. Acesta a acuzat proprietarul Wingtech că plănuiește să transfere tehnologii sensibile către o altă entitate din China. Această acțiune a determinat o reacție rapidă din partea Beijingului, care a interzis exporturile Nexperia din China, provocând întârzieri în livrarea componentelor esențiale pentru industrie.

Încercări de detensionare diplomatică

Recent, sâmbătă, la Bruxelles, au avut loc întâlniri între oficiali din Europa, SUA și China, având ca scop evitarea unei crize majore în sectorul auto. Surse apropiate de negocieri au menționat că autoritățile americane și chineze iau în considerare o soluție intermediară pentru a relua exporturile de cipuri auto fabricate de Nexperia în China.

Importanța cipurilor Nexperia

Nexperia produce anual miliarde de cipuri de bază, inclusiv tranzistori, diode și componente pentru gestionarea energiei. Aceste produse sunt fabricate în Europa, iar ulterior sunt asamblate și testate în China, fiind din nou exportate în alte state. Deși aceste cipuri au un cost redus, ele sunt vitale pentru funcționarea corespunzătoare a automobilelor. Ele asigură funcții esențiale, cum ar fi sistemele de frânare, airbagurile, senzorii, iluminatul și sistemele multimedia. Aproximativ 70% din cipurile produse în Olanda sunt dirijate către China pentru procesare, astfel că o întrerupere a acestui flux a generat alarmă în rândul producătorilor auto majori, printre care se numără Volkswagen, Nissan și Mercedes-Benz. Aceștia au avertizat că o persistare a blocajului ar putea duce la oprirea producției.

Provocările în înlocuirea furnizorilor

Deși companiile auto dispun de stocuri de rezervă, găsirea rapidă a unor noi furnizori este extrem de complicată din cauza specificului tehnologic al componentelor necesare. Nerespectarea termenelor de livrare poate avea un impact semnificativ asupra liniilor de producție, având în vedere faptul că mulți dintre furnizorii actuali sunt integrați în procesele de producție de mai mult timp.

Cadrul geopolitic și criza Nexperia

Disputa legată de Nexperia se înscrie într-un context mai amplu de tensiuni între Occident și companiile chineze din sectorul tehnologic, având loc în momentul în care între marile puteri are loc o competiție acerbă pentru domnia în domeniul semiconductorilor. Wingtech, proprietarul Nexperia, a fost plasat pe lista neagră a SUA încă din decembrie 2024, fiind acuzat că susține eforturile Beijingului de a prelua companii cu tehnologii sensibile.

Perspectivele viitoare

Deși eventualele concesii anunțate de Beijing și Washington ar putea reduce temporar tensiunile și preveni oprirea producției în sectorul auto, problemele fundamentale privind proprietatea intelectuală și supravegherea securității tehnologice continuă să rămână nerezolvate. Pe termen scurt, soluțiile de compromis ar putea aduce stabilitate pe piață, dar criza Nexperia scoate la iveală vulnerabilitatea industriei auto globale în fața conflictelor intensificate dintre autonomia tehnologică și interdependența economică a marilor puteri.

Ar putea să vă placă și

Lasă un comentariu