Prima pagină » Iasi in fiecare pagina » Biroul Electoral taie masiv din campania lui Ciprian Ciucu – Facebook și TikTok, obligate să șteargă postări electorale

Biroul Electoral taie masiv din campania lui Ciprian Ciucu – Facebook și TikTok, obligate să șteargă postări electorale

by Salut Iasi

Deciziile Biroului Electoral București

Biroul Electoral al Circumscripției nr. 42 din Municipiul București (BEM) a emis patru hotărâri prin care dispune eliminarea unor materiale publicitare asociate cu Ciprian Ciucu de pe platformele Facebook și TikTok. Această acțiune a fost generată de plângeri depuse de doi petenți, ce acuzau caracterul publicitar al acestor postări și absența transparenței conform legislației europene. Toate hotărârile cataloghează materiale ca fiind „publicitate politică” neetichetată, iar una dintre acestea identifică un act dezinformativ.

Analiza primelor hotărâri

Primul ordin emis, cu numărul 39 pe 23 noiembrie 2025, abordează plângeri depuse de Adrian Secu referitoare la postări și clipuri video de pe pagina de Facebook „CiprianCiucuPagina”. Biroul a concluzionat că aceste materiale sunt destinate influențării votului și se califică drept publicitate politică, conform Regulamentului (UE) 2024/900, dar fără a respecta normele de etichetare și revelație a finanțării. Astfel, Meta Platforms Ireland Limited a fost obligată să elimine postările indicate și orice material asociat, inclusiv redistribuiri.

Continutul video de pe TikTok

A doua hotărâre, numărul 50, adoptată pe 24 noiembrie, se referă la conținutul electoral publicat pe contul de TikTok „@ciprianciucus6”. În urma plângerilor, Biroul a determinat că videoclipurile sunt, de asemenea, o formă de publicitate politică neetichetată, impunând TikTok Technology Limited obligația de a le elimina. Documentul subliniază că analiza legală se bazează pe Regulamentul 2024/900, Regulamentul DSA nr. 2022/2065 și Legea 50/2024, insistând că platformele mari trebuie să reacționeze prompt la ordinele autorităților competente referitoare la conținut ilegal.

Controversa privind secțiunea PÎCCJ

Tot pe 24 noiembrie, BEM a publicat Hotărârea nr. 51, ca urmare a plângerilor aceleași persoane, vizând alte postări și fotografii de pe contul de Facebook al lui Ciprian Ciucu. Structura este similară, iar Biroul a constatat că materialele în cauză aveau scopul de a influența rezultatul alegerilor, fiind reclamat ca publicitate politică ce trebuia etichetată conform Regulamentului 2024/900. Facebook a fost din nou obligată să elimine atât conținutul inițial, cât și redistribuirile acestuia.

Postarea de dezinformare

Cea de-a patra hotărâre, numărul 60, emisă pe 26 noiembrie 2025, se referă la o singură postare de pe profilul personal al lui Ciprian Ciucu. În afară de nerespectarea regulilor de transparență, Biroul a remarcat că materialul conține afirmații „false sau denaturate, prezentate ca fiind reale”, caracterizându-l drept dezinformare, capabilă să influențeze percepția publicului și comportamentul electoral. Postarea menționa o anchetă inițiată de Ciprian Ciucu, care a generat o investigație a Parchetului General, ce a concluzionat că aproape 300 de oligarhi și infractori ruși au obținut ilegal documente de identitate românești. Această postare a fost de altfel infirmată de Parchetul General. De asemenea, Meta a fost somață să elimine postarea contestată și toate versiunile redistribuite.

Regulile privind conținutul ilegal

Toate cele patru hotărâri se bazează pe articolul 9 din Digital Services Act, care conferă autorităților competente ale statelor membre puterea de a emite ordine obligatorii pentru scoaterea conținutului ilegal de pe platformele online de mari dimensiuni. Biroul Electoral al Circumscripției nr. 42 a fost însărcinat printr-o hotărâre anterioară cu exercitarea acestei responsabilități pentru campania electorală online din București. Conform legislației, platformele au obligația de a informa Autoritatea Electorală Permanentă cu privire la modul de implementare a acestor ordine.

Aprecierea legalității materialelor

Biroul subliniază că absența etichetării și a menționării surselor de finanțare pentru publicitatea politică face ca respectivele materiale să fie considerate neconforme cu Regulamentul (UE) 2024/900, transformându-le în conținut ilegal potrivit legislației europene și a Legii 50/2024. Documentele emitente subliniază că aceste hotărâri sunt executorii, cu posibilitatea ca eventualele contestații să fie formulate în termenul legal stabilit de Legea contenciosului administrativ.

Ar putea să vă placă și

Lasă un comentariu