Prima pagină » Iasi in fiecare pagina » A luat amploare fenomenul 'economia răsfățului': Ceva similar a mai avut loc în anii '30

A luat amploare fenomenul 'economia răsfățului': Ceva similar a mai avut loc în anii '30

by Salut Iasi

În contextul incertitudinii economice, fenomenul cunoscut sub numele de „economia răsfățului” – cultura de a ne oferi mici plăceri zilnice sau experiențe memorabile – se află în plină expansiune. Inspirat de celebrul „efect al rujului”, identificat în perioada Marii Depresiuni din anii ’30 și reapărut în forță după atacurile din 11 septembrie 2001, acest trend se reflectă în achiziții accesibile, precum produse cosmetice, parfumuri, lumânări sau obiecte decorative, menite să ofere o satisfacție rapidă, notează CNBC.Analistul John Stevenson, de la Peel Hunt, explică faptul că oamenii renunţă la investiţii mari, dar îşi permit obiecte mai mici, cu impact imediat asupra stării de spirit: ”Nu îţi permiţi o canapea nouă, dar poţi lua o pătură sau câteva perne. Nu redecorezi casa, dar schimbi faţa de masă”, conform News.ro.Pandemia de Covid-19 şi reevaluarea modului în care ne definim fericirea au dus fenomenul la un alt nivel. Consumatorii sunt dispuşi să reducă cheltuielile de zi cu zi pentru a participa la evenimente speciale, de la concerte Taylor Swift la reuniunea trupei Oasis, unde biletele pot costa sute sau chiar mii de dolari.Meredith Smith, director la compania de analiză Kantar, subliniază că ”economia răsfăţului” este o versiune amplificată a efectului rujului: ”Nu mai vorbim de plăceri vinovate, ci de momente de bucurie fără vinovăţie, în contextul unei incertitudini accentuate. Oamenii îşi romanticizează chiar şi gesturile banale, cum ar fi modul în care beau apă sau îşi amenajează casa, transformându-le în prilejuri de răsfăţ.”Schimbarea valorilor şi dispariţia unor repere tradiţionale, căsătoria, achiziţia unei locuinţe sau pensionarea timpurie, au mutat atenţia de la marile ”borne” ale vieţii la mici ”victorii” personale. De la petreceri de divorţ şi aniversări de animale de companie, la hobby-uri scumpe din copilărie readuse în prezent (”adulţii copii”), consumatorii îşi găsesc noi motive de celebrare.

Indicele de încredere al consumatorilor din Marea Britanie a scăzut în iulie 2025 la -19 puncte, iar în SUA, deşi s-a înregistrat o uşoară creştere, nivelul rămâne sub cel din anul precedent.Potrivit Kantar, trăim o perioadă de ”mare incertitudine” ce ar putea dura între cinci şi opt ani, ceea ce sugerează că ”economia răsfăţului” va continua cel puţin în următorii trei-cinci ani, adaptându-se rapid la particularităţile fiecărei pieţe şi culturi.

Ar putea să vă placă și

Lasă un comentariu

Noutati