Modificarea impozitării salariilor
Guvernanții analizează posibilitatea reformării sistemului de impozitare pentru salarii în vederea creșterii veniturilor la bugetul de stat. O variantă propusă este combinarea impozitului pe venit cu contribuția la sănătate. Această schimbare ar genera fonduri suplimentare, însă ar putea conduce la o reducere a salariilor nete cu aproximativ 3%.
Deficitul bugetar și căutarea soluțiilor
În fața unui deficit bugetar estimat la 8,7% din PIB pentru anul 2024, iar 7% pentru anul actual, oficialii din Ministerul Finanțelor sunt determinați să găsească metode prin care să crească veniturile bugetare. O variantă discutată este combinarea impozitului de 10% pe venit cu o contribuție similară de 10% pentru sănătate. Aceasta ar putea majora impozitarea muncii până la 45% din salariul brut pentru angajați, generând astfel mai multe resurse pentru cheltuielile publice.
Impactul asupra salariilor nete
Conform profesorului de finanțe Radu Ciobanu, aplicarea unei cote unificate de impozitare asupra venitului brut va conduce, inevitabil, la o scădere a salariului net. Acesta observă că un salariu brut de 10.000 de lei generează, în prezent, un venit net de 5.850 de lei, după deducerea contribuțiilor. Cu noua regulă de impozitare, netul ar scădea la 5.500 de lei, ceea ce reprezintă o pierdere de 350 de lei pentru angajați.
Contribuțiile ca impozite
Christian Năsulea, profesor de economie mondială, subliniază că atât contribuția la sănătate, cât și contribuțiile pentru pensii sunt, de fapt, impozite care contribuie la bugetul consolidat al statului. Aceste sume nu sunt gestionate pentru asigurarea personală de sănătate, ci sunt utilizate pentru a acoperi diversele nevoi bugetare ale statului. În opinia sa, comasarea ar putea reprezenta un pas spre corectarea acestei percepții.
O altă variantă de impozitare
O altă propunere discutată ar fi transformarea contribuției de sănătate și impozitul pe venit într-o cotă unică de 16%. Aceasta abordare nu ar avea același impact asupra veniturilor bugetare ca prima variantă prezentată, iar economiștii subliniază că în prezent nu există intenția de a reduce fondurile destinate sectorului sănătății.
Sursele de venit pentru bugetul Sănătății
Christian Năsulea reiterează că bugetul alocat sănătății este stabilit de Guvern și proporțional cu PIB-ul, nefiind dependent direct de încasările Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Aceasta înseamnă că, în ciuda posibilelor modificări din impozitare, banii pentru sănătate vor continua să fie asigurați în funcție de deciziile politice.
Opiniile experților despre impozitarea muncii
Se estimează că, în scenariul în care această reformă ar fi implementată, statul va reține sume mai mari din venitul muncitorilor. De aceea, ar fi fundamental ca impozitul pe venit să fie ajustat astfel încât să nu afecteze câștigurile nete ale angajaților, având în vedere și presiunea inflaționistă.
Alte măsuri fiscale în discuție
Guvernul a luat în considerare și opțiunea creșterii TVA de la 19% la 21%, precum și introducerea unui impozit progresiv pentru salariile peste 5.000 de euro. Cu toate acestea, ministrul de Finanțe a infirmat aceste speculații, sugerând că aceste măsuri nu sunt în prezent pe agenda oficială a Ministerului.
În concluzie, reformele discutate de guvernanți au potențialul de a schimba în mod semnificativ peisajul fiscal din România, cu impact direct asupra veniturilor angajaților și modul în care sunt gestionate fondurile publice.