Discuții Eșuate în cadrul Uniunii Europene
Statele membre ale Uniunii Europene nu au reușit vineri să finalizeze un acord referitor la propunerea Comisiei Europene de a crește ratele minime de impozitare pentru țigări și de a introduce, pentru prima dată, impozitarea pentru produse noi, precum țigările electronice. Această informație a fost transmisă de agenția EFE.
Declarația Ministrului Danez
Ministrul danez al Economiei, Stephanie Lose, a subliniat importanța acestei propuneri pentru protecția sănătății publice și pentru diminuarea achizițiilor transfrontaliere de produse din tutun și nicotină. Declarația a fost făcută în cadrul unei conferințe de presă post-Consiliul Ecofin, unde inițiativa a fost discutată pentru prima dată.
Punctele de Vedere Ale Statelor Membre
Discuțiile au scos în evidență diviziunile dintre cele 27 de state membre. Aproximativ zece dintre acestea, inclusiv Spania, Franța și Germania, sprijină cu tărie inițiativa, în timp ce alte state, inclusiv Italia, au exprimat multe rezerve și îngrijorări cu privire la propunere.
Detalii ale Propunerii
Propunerea prezentată în luna iulie vizează creșterea ratelor minime de impozitare pentru țigări și introducerea acestora pentru produse precum țigările electronice și pliculețele cu nicotină. Se consideră că ratele actuale nu descurajează suficient consumul de produse din tutun. Rata minimă propusă ar putea ajunge la 40% din prețul de vânzare cu amănuntul pentru țigări și trabucuri, 62% pentru tutunul de rulat, 50% pentru tutunul de pipă și 55% pentru tutunul încălzit.
Taxele pentru Produsele Noi
Pentru lichidul utilizat în țigările electronice, taxa minimă va fi de 20% pentru concentrații mai mici de 15 miligrame de nicotină pe mililitru și de 40% pentru cele mai mari. În cazul pliculețelor cu nicotină, taxa minimă va fi de 40%. Fiecare țară va ajusta aceste taxe în funcție de nivelul prețurilor, având ultima decizie în stabilirea ratelor proprii, atâta timp cât respectă pragurile stabilite.
Actualizarea Nivelurilor Minime
Comisia Europeană consideră că această măsură va actualiza nivelurile minime, care pot să nu mai fie adecvate în condițiile actuale. Multe state impun taxe cu mult peste nivelul minim, ceea ce este văzut ca o oportunitate de a asigura impozitarea noilor produse care atrag în special tineretul. Nu toate statele, totuși, implementează acest lucru în mod uniform.
Îndoieli și Critici
Printre statele care au exprimat îndoieli se numără cele care consideră că ratele propuse sunt exagerate, în special pentru țigările tradiționale. Criticile sugerează că adaptarea acestor rate la inflația națională ar putea cauza dezechilibre între state, și că ar trebui să fie luate în considerare specificitățile naționale.
Preocupări în Privința Contrabandei
Anumite state, cum ar fi Bulgaria și România, au avertizat că o majorare a impozitelor ar putea duce la o intensificare a contrabandei cu tutun. Aceste țări au susținut că ar trebui găsite modalități alternative pentru a combate frauda asociată cu aceste taxe.
Sprijinul Ministrului Spaniol
Ministrul spaniol al Economiei, Carlos Cuerpo, a lăudat propunerea și a exprimat optimism cu privire la găsirea unui „echilibru”. Deși recunoaște existența unor „elemente sensibile”, cum ar fi indexarea, el consideră că măsura respectă principiile fundamentale de protecție a sănătății cetățenilor și de combatere a fraudei.
Impactul Taxelor asupra Consumului
În cadrul prezentării acestei măsuri, Comisia a subliniat faptul că taxele au condus la o scădere semnificativă a consumului de tutun, cu 40%. De asemenea, a fost menționat că, în ciuda acestui declin, rata consumului se menține la 24% în Uniunea Europeană, având ca rezultat 700.000 de decese anual, iar jumătate dintre fumători mor înainte de termen.
Estimările Veniturilor Suplimentare
Se estimează că majorarea ratelor minime de impozitare va genera venituri adiționale de 15 miliarde de euro pentru statele membre și va permite economisirea a șase miliarde de euro în cheltuielile pentru sănătate, punând astfel accent pe importanța acestei inițiative în cadrul politicilor de sănătate publică.