Reîntoarcerea la școală
Reînceperea școlii marchează o nouă etapă semnificativă pentru elevi. Pentru unii dintre ei, aceasta este perioada în care au ocazia să meargă singuri acasă, renunțând astfel la programul after-school sau la grădinița de zi. Această opțiune reprezintă o provocare pentru mulți părinți, care, din cauza serviciului sau a altor angajamente, nu pot ajunge acasă înainte de finalizarea orelor. Având în vedere costurile ridicate și disponibilitatea limitată a programelor de îngrijire post-școală, părinții au motive să încurajeze independența copiilor lor.
Pregătirea copiilor pentru singurătate
Rămâne totuși întrebarea: cum pot părinții să se asigure că micuțul lor este pregătit să stea singur acasă, chiar și pentru o perioadă scurtă de timp?
Perspectivele experților
Experții citați de AP sugerează că intervalul de vârstă între 11 și 13 ani poate fi un punct de pornire adecvat. Totuși, ei subliniază că nu este vorba exclusiv despre vârstă. Indiferent de familie, nivelul de maturitate poate varia semnificativ. Jaesha Quarrels, director la serviciile de îngrijire a copiilor din Oklahoma, afirmă: „Nu există o soluție unică pentru toți. Trebuie să privim imaginea de ansamblu.”
Supravegherea și riscurile
Academia Americană de Pediatrie subliniază că majoritatea copiilor nu sunt pregătiți să facă față situațiilor de urgență până în jurul vârstei de 11 sau 12 ani. Prin urmare, recomandă o supraveghere structurată până la acea vârstă. Brian Tessmer, director la Family Resources, evidențiază importanța luării în considerare a altor factori în plus față de vârstă atunci când părinții decid dacă pot lăsa un copil singur acasă.
Cunoștințele necesare copiilor
Când vine vorba de pregătirea copiilor pentru a rămâne singuri, este esențial ca aceștia să cunoască anumite informații. De exemplu, ar trebui să fie capabili să-și spună numele complet, adresa de acasă, numărul de telefon și numele unui părinte sau tutor. În plus, trebuie să știe cum să ia legătura cu persoana respectivă în caz de urgență.
Evaluarea aptitudinilor de autocontrol
Alte aspecte esențiale includ capacitatea copilului de a respecta regulile, de a-și gestiona rutina zilnică și de a-și face singur temele. Întrebări importante includ: știe să sune la telefon? Poate să-și pregătească o gustare? Știe unde se află pansamentele? Ce ar face în cazul unei situații de urgență, cum ar fi o avertizare de tornadă sau un miros de fum?
Anxietatea și pregătirea emoțională
Chiar dacă copilul are cunoștințele necesare, experții avertizează că acest lucru nu garantează că este pregătit să rămână acasă singur. Într-un context în care nivelul de anxietate în rândul copiilor este crescut, pregătirea emoțională devine crucială. „Este important să ne gândim cum se simte copilul. Este încrezător? Poate face față singurătății, fricii sau plictiselii?” a adăugat Quarrels.
Importanța comunicării
Brian Tessmer subliniază rolul comunicării între părinți și copii în acest proces. El recomandă explicarea acestei noi responsabilități: „Acesta este un prag important pentru familia voastră, și explorăm acest pas pentru că simțim că ești pregătit să primești acest tip de încredere”.
Stabilirea regulilor clare
Un aspect esențial este că un copil lăsat singur la domiciliu nu trebuie să aibă nicio ezitare în legătură cu ce are voie să facă și ce nu. Experții recomandă ca, în cazul în care copilul rămâne singur, accesul la aragaz, cuptor sau surse de foc să fie interzis, iar copiii să fie instruiți să nu deschidă ușa nimănui, cu excepția cazului în care au fost informați anterior. Este esențial ca părinții să se asigure că regulile sunt clar expuse și recapitulate frecvent.
Pregătire și exerciții de simulare
Pentru a diminua anxietatea atât a părinților, cât și a copiilor, specialiștii sugerează jocuri de rol, în care familiile pot simula situații precum ce trebuie făcut atunci când cineva sună la ușă sau cum se utilizează numărul de urgență 911. Este o metodă eficientă pentru a ajuta copiii să se simtă mai confortabil în situații de singurătate.