Practici dubioase în organizarea cursurilor festive și banchetelor școlare, saga fraților Scutaru și legăturile bolnăvicioase cu liceele din Iași

O investigație jurnalistică dezvăluie implicarea cel puțin suspectă a unor firme în organizarea evenimentelor școlare, cu prețuri supraevaluate și posibile aranjamente necurate

Redacția noastră a demarat, acum două săptămâni, o anchetă amănunțită cu scopul de a aduce în atenția publicului practici cu iz penal din domeniul organizării cursurilor festive și banchetelor școlare. Această investigație a fost inițiată în urma primirii unei informații despre o înregistrare între un elev de la Liceul cu Program Sportiv Iași și un anumit domn Scutaru, care voia să ofere bani pentru influențarea deciziei privind alegerea firmei sale pentru organizarea unui eveniment școlar.

Discuție între unul din frații Scutaru și un elev de la Liceul cu Program Sportiv 

În urma obținerii și analizării înregistrării, echipa noastră a decis că sunt suficiente indicii pentru a începe o investigație jurnalistică. Am încercat să discutăm cu elevi, profesori și părinți pentru a documenta cât mai bine acest fenomen. Descoperirile noastre depășesc orice așteptări.

Regulile Omerta, pe băncile școlilor

Am hotărât să publicăm rezultatele anchetei într-o serie de mai multe articole, situațiile pe care le-am găsit fiind dintre cele mai diverse și necesitând o analiza cât mai individuală. Am descoperit o industrie învăluită de concurență neloială și practici injuste, unele dintre ele având chiar un caracter penal. Pe întreg parcursul acestei investigații, am avut senzația că am intrat într-o structură de tip mafiot, ce funcționează după legile OMERTA. Astfel, pentru a prezenta cât mai corect realitatea, am decis să investigăm fiecare dintre situațiile întâlnite separat, respectând cât mai mult posibil și dreptul la replică al persoanelor implicate în această anchetă.

Pentru a vă face o idee despre firmele și oamenii din spatele acestor societăți, vă vom prezenta pe scurt principalii actori din această piață:

– Curs Festiv Events – Andrei Scutaru

– Academic Hub – Nastasiu George

– Clever Events – Ciprian Scutaru

În ediția de astăzi, ne vom opri la Colegiul Economic „Virgil Madgearu” – Iași și la firma condusă de Andrei Scutaru. Chiar dacă declarativ cei doi frați Scutaru au activități separate, lucrurile coincid din foarte multe puncte de vedere.

Colegiul Economic „Virgil Madgearu” și regulile nescrise 

Un aspect îngrijorător este lipsa de transparență întâlnită la Colegiul Economic „Virgil Madgearu” – Iași (Economic 2). Aici am primit informația că școala este cea care hotărăște despre organizarea evenimentelor de sfârșit de an. Așa că am discutat cu mai mulți elevi, părinți și profesori, care ne-au sesizat faptul că de trei ani de zile instituția colaborează doar cu o singură societate comercială, cea reprezentată de domnul Andrei Scutaru. Pentru că ni s-a părut curios, știind concurența atât de acerbă din piață, am încercat să aflăm cum stau lucrurile de la doamna director Laura Cârstea. Deși inițial a părut cooperantă, situația s-a schimbat brusc după discuțiile noastre telefonice. În aparență neștiutoare și delimitându-se de tot ceea ce înseamnă implicarea în organizarea evenimentelor de sfârșit de an școlar, doamna Cârstea a declarat că școala nu este implicată în aceste demersuri, elevii și părinții fiind cei ce se ocupă, lucru contrazis de informațiile noastre, dar și de declarațiile unor elevi și profesori. 

 Investigând, o altă informație a fost primită de la cadrele didactice care ne-au relatau faptul că această   ”exclusivitate” a societății Curs Festiv Events vine în urma unui acord între direcțiune și domnul Scutaru, care se angajase să susțină organizarea evenimentului aniversar ce are loc cu ocazia împlinirii a 60 de ani de la existența instituției de învățământ. Redacția salutiasi.ro a obținut informații conform cărora, încă din 15 septembrie 2023, a avut loc o discuție între doamna director și un alt cadru didactic, în care doamna Cârstea ar fi confirmat organizarea evenimentelor de anul acesta cu domnul Scutaru. În susținerea argumentelor noastre, pentru a arăta caracterul nesincer și duplicitar al doamnei director, vom pune la dispoziția dumneavoastră înregistrările telefonice avute cu doamna Cârstea cât și una dintre elevele care ne-a furnizat informații, a cărui voce va fi distorsionată pentru protejarea identității. Un alt lucru foarte curios a fost faptul că, la nici 10 minute după ce am discutat cu direcțiunea, am fost sunați de către domnul Scutaru, interesat să afle mai multe despre ancheta care îl viza. Este destul de intrigant faptul că nu putem descifra modul în care un antreprenor, care, după câte se pare, nu are nicio legătură cu școala, a reușit să afle despre ancheta noastră, inclusiv despre conversația cu doamna director. Când am abordat acest subiect, doamna Cârstea ne-a mărturisit că nu are nicio explicație cu privire la modul în care domnul Scutaru a intrat în posesia acestor informații.

Doamna Cârstea și concidențele stranii 

După primul contact telefonic cu conducerea școlii, am hotărât să trimitem o adresă oficială către instituție. În urma acestei adrese, doamna Cârstea, prin intermediul unor profesori, a inițiat la nivelul liceului un proces de solicitare de oferte, instruind elevii să contacteze chiar în seara zilei respective diverse firme din Iași pentru a obține mai multe propuneri. Menționăm că noi i-am solicitat doamnei director să ne prezinte diverse oferte pe care școala le lua în considerare, la acel moment, informând-o despre suspiciunile noastre legate de nereguli în procesul de organizare. Cu toate acestea, deși decizia privind furnizorul fusese deja luată de conducere, în absența elevilor (după cum ne relatează eleva, în înregistrarea audio), doamna director, în încercarea de a demonstra imparțialitatea sa, a organizat o întâlnire între firmele concurente, elevi și profesori, în zilele de după vacanță, unde fiecare a avut ocazia să își prezinte oferta, creând aparența unui proces democratic. Eleva ne declară foarte clar că decizia era deja luată, dar din cauze necunoscute, direcțiunea dorește acum și alte oferte. Tot acest efort a fost doar pentru a îmbracă într-o haină de aparentă legalitate alegerea firmei care se dorea a fi câștigătoare. Conform unui mesaj primit de colegii noștri de la un profesor, „A CÂȘTIGAT CINE TREBUIA SĂ CÂȘTIGE”. Este important de menționat că diferența de preț între oferta câștigătoare, cea a domnului Scutaru și cea următoare variază între 100 și 200 de lei, costul exact per elev nefiind încă stabilit.

Încurcate sunt căile direcțiunii 

Atitudinea nesinceră și contradictorie a doamnei director ne-a întărit convingerea că relatările profesorilor, părinților și elevilor sunt credibile, dar am dorit totuși să consultăm și restul persoanelor implicate în organizare în ultimii ani.

În această situație, echipa redacțională a cerut acces la date de interes public, precum lista membrilor comitetelor de părinți și elevi din ultimii ani, inclusiv din anul în curs, costurile aferente pe elev pentru organizarea evenimentelor din anii trecuți și situația curentă a pregătirilor pentru evenimentele programate în acest an.

Contrar așteptărilor, doamna director a refuzat să furnizeze aceste informații, invocând normele GDPR, așa cum reiese din răspunsul formulat pe care îl puteți citi mai jos. Este important de subliniat că, potrivit legislației în vigoare, dreptul la informații publice este garantat de Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public din România. Această lege stipulează că cetățenii au dreptul la acces la informații de interes public, iar refuzul de a furniza astfel de informații trebuie să fie justificat legal. În plus, Regulamentul General privind Protecția Datelor (GDPR) nu se aplică în cazul informațiilor de interes public, deoarece acestea nu includ date cu caracter personal sau sensibil, ci informații legate de activitățile și deciziile instituțiilor publice. Prin urmare, invocarea GDPR de către doamna director nu este un temei legal valid pentru refuzul de a furniza informațiile solicitate, lăsând doar impresia unei încercări de mușamalizare sau ascundere a adevărului. Fapt pentru care solicităm public Inspectoratului Școlar Județean Iași și Corpului de control al Ministrului de resort, demararea unei anchete în acest sens și comunicarea rezultatelor în mod public, având în vedere gravitatea faptelor relatate. 

Drept la replică

Pentru că publicația noastră își dorește să ofere o imagine cât mai aproape de realitate, am dat ocazia persoanelor implicate să aibă un drept la replică, așa că vom publica și răspunsurile primite de la aceste.  

În situația de față, vom publica răspunsul primit de la domnul Scutaru așa cum acesta l-a transmis, fără nicio modificare:

”În urma discuției purtate cu dumneavoastră, revin cu unele răspunsuri care cred că trebuiesc clarificate din respect pentru părinții și elevii cu care firma și colaboratorii mei lucrează.

.

 Așa cum am vorbit în întâlnirea avută cu domnul Ștefan Manolache, legat de acuzarea pe care dumnealui ne-o aduce, în ceea ce privește evenimentul ,,Zilele Liceului“, nu am nici un fel de implicare atât în organizare cât și în desfășurarea acestuia. Nu am fost solicitat de către conducere sau orice alt cadru didactic în legătură cu acest eveniment. Dacă aș fi fost solicitat de către dumnealor, aș fi răspuns cu mare drag acestei provocări. 

.

În aceeași discuție purtată cu domnul Ștefan Manolache, în ceea ce privește situația în care dumnealui mă acuză de faptul că ofeream închirierea locației “Teatrul Național” contra sumei de 18.000 RON, repet că nu am fost contactat de către conducerea liceului să mă ocup de acest eveniment. Nu înțeleg de unde ați dedus dumneavoastră că eu sau instituția de învățământ am avea vreun beneficiu întrucât acesta este prețul real cerut pentru închirierea întregului teatru anul acesta pentru Curs Festiv de către Teatrul Național “Vasile Alecsandri Iași” în baza unui contract și factură emise de această instituție.

.

În legătură cu apelul meu către dumneavoastră, doresc să vă precizez că numărul dumneavoastră de telefon îl am de la unul dintre părinții contactați și nicidecum de la un cadru didactic/conducere instituție. 

.

Deși instituțiile de învățământ nu fac parte din contract, eu doresc ca părinții organizatori împreună cu copiii acestora să țină cont de sfaturile de organizare pe care diriginții și conducerea instituțiilor le pot oferi. Evenimentele acestea nu se pot desfășura și fără implicarea dumnealor.

.

 Portofoliul meu dobândit în toți acești ani de activitate, împreună cu toți colaboratorii mei (inclusiv cei 2 ani foarte grei de pandemie în lumea prestatorilor de servicii) reușește să ne mențină printre primele alegeri ale părinților și elevilor. Menționez că toate serviciile sunt externalizate către colaboratori (Foto, Video, Live Streaming, Media, Tipografii, Restaurante, etc).

Cu siguranță știți că deciziile finale sunt luate de către părinți, care clar aleg servicii premium și care țin cont din ce oameni este formată întreaga echipă ce se va ocupa de evenimentul copiiilor dumnealor (Fotografi, videografi, transmisie media Live Streaming, muzică, bar mobil, oglindă foto, video booth 360, decor, flori, ș.a.m.d.)

Orice greșeală în lumea evenimentelor de orice tip, este taxată și se face foarte repede auzită. Presupun că părinții chiar verifică cu cine urmează să colaboreze.

.

Legat de implicarea conducerii liceelor în stabilirea detaliilor organizatorice, este necesară și obligatoriu moral întrucât, fiecare liceu își dorește ca evenimentul să iasă cât mai bine, să se asigure de prezența tuturor absolvenților (inclusiv celor fără posibilități financiare asigurându-se acoperirea cheltuielilor organizatorice și pentru acești elevi), prezența tuturor cadrelor didactice dintr-un ciclu complet de 4 ani, diriginții (aceștia în mod direct ne furnizează diverse detalii precum: numele complet și corect al elevilor, numărul de diplome/albume, premianți, șefi promoție) și conducerea insituției. 

.

Cu privire la oferta de Curs Festiv, sunt sigur de faptul că niciodată, nicio instituție nu mi-a făcut niciun favor și nu au fost implicate direct în alegerea serviciilor noastre. Cu siguranță ne recomandă absolvenții și părinții din anii anteriori, plus că profesorii prezenți la evenimentele din fiecare an observă profesionalismul și corectitudinea echipei mele. 

.

Întotdeauna sunt asumat în momentul comunicării costului serviciilor prestate, ba mai mult nu am adus majorări indiferent de situațiile apărute (exemplu: sumele sunt stabilite în anul 2022/per pachet și la începutul anului 2023 toate prețurile au luat-o razna. Noi nu am modificat absolut deloc niciun preț, ne-am asumat aceste pierderi). 

Deși în articol ați subliniat că serviciile noastre sunt cele mai scumpe de pe piață (250 RON per absolvent – Curs Festiv) consider că nu ați fost destul de deschiși să verificați ce servicii și materiale oferim noi versus ofertele concurenței de 100/150 RON per absolvent – Curs Festiv; Bineînțeles că și noi putem oferi servicii de 100/150 RON, dar părinții aleg materiale finale premium pentru copiii dumnealor. 

.

Modul în care dumneavoastră încercați să promovați o altă firmă de evenimente în școli (asta mi-ați dat de înțeles, domnule Manolache la discuția purtată față în față) sau în spațiul public, ar trebui să se bazeze pe calitatea serviciilor oferite și pe calitatea oamenilor care fac parte din acestă firmă, nu încercănd să dați de pământ cu oameni care chiar muncesc de câțiva ani să rămână pe piață cu servicii bune și la prețuri corecte. 

La final doresc să aduc o precizare legat de motivul pentru care ați început această anchetă jurnalistică, am înțeles că totul a pornit de la un apel telefonic între un elev și “un anumit domn Scutaru”. Țin să precizez că nu sunt eu acest “domn Scutaru” și oricum nu văd sensul acestor gen de intervenții, pentru că nu un elev decide ci toți elevii împreună cu părinții acestora.  

Vă rugăm să ne postați răspunsul integral și nu fragmentat pentru a fi interpretat,
Vă mulțumesc! ”

Clarificări către domnul Scutaru,

Am publicat răspunsul dumneavoastră exact cum ne-a fost comunicat însă dorim să clarificăm unele aspecte importante. În primul rând, vrem să subliniem că demersul nostru jurnalistic nu vizează acuzarea sau susținerea unei anumite părți. Scopul nostru este de a prezenta informații și dovezi care au venit în atenția noastră în mod obiectiv și imparțial, tocmai de aceea redacția a dorit să vă dea un drept la replică înainte de a publica materialul. 

1. Implicarea în evenimentele ce țin de “Zilele Liceului”: Ați menționat că nu aveți nicio implicare în acest eveniment sau o înțelegere în prealabil cu direcțiunea. Noi nu vă acuzăm de aceste lucruri, ci doar prezentăm informațiile pe care le-am primit, așa cum ne-au fost relatate din mai mult de trei surse, cum de altfel ne obliga meseria de jurnalist. Dacă există dovezi care să susțină afirmația dumneavoastră, vă încurajăm să le faceți publice, până la proba contrarie declarațiile surselor noastre sunt mai mult decât pertinente.

3. Obținerea numărului de telefon: Referitor la modul în care ați obținut numărul meu de telefon, nu formulăm nicio acuzație, ci doar precizăm că ne este greu să credem în coincidențe, iar sincronizarea ”perfectă” dintre momentul discuției cu doamna director Cârstea și apelul primit de la dvs. este cel puțin suspectă.

4. Rolul instituțiilor de învățământ și portofoliul dumneavoastră: În ceea ce privește colaborarea cu instituțiile de învățământ și portofoliul dumneavoastră, nu punem la îndoială profesionalismul sau calitatea serviciilor oferite. Scopul nostru este de a aduce în atenția publicului informații relevante, care au arătat unele inadvertențe, tocmai de aceea concluziile le lăsăm în seama cititorilor. 

5. Prețurile serviciilor și promovarea altei firme: Nu susținem nicio firmă în detrimentul alteia și nu avem ca scop discreditarea activității dumneavoastră. Dacă există percepții greșite în acest sens, vă asigurăm că nu este intenția noastră, dorim doar ca fiecare elev indiferent de situația materială să aibă acces la cele mai bune servicii la un preț cât mai avantajos.

Dorim să vă asigurăm că nu există nicio intenție de a vă acuza sau de a favoriza o altă parte. Scopul nostru este de a prezenta informațiile așa cum le-am primit și de a oferi o platformă echitabilă pentru toate părțile implicate. Dacă aveți alte informații sau dovezi care să clarifice situația, vă încurajăm să le împărtășiți.

În concluzie, pe lângă toate celelalte probe pe care le-am prezentat, aducem în atenția cititorilor noștri și situația financiară a firmei considerate a fi cea mai ”recomandată” pe piața ieșeană în domeniul organizării de evenimente. Această firmă, în cei cinci ani de existență, a înregistrat profit doar în doi, restul perioadelor fiind marcate de pierderi substanțiale. Această situație ne determină să ne întrebăm care este realitatea din spatele cifrelor. În acest context, solicităm instituțiilor competente, în special ANAF, să efectueze o verificare amănunțită a situațiilor financiare a tuturor firmelor din acest sector la nivelul județului, pentru a clarifica aceste aspecte. Prin urmare, facem un apel public către aceste autorități să intervină și să ne ofere o imagine clară asupra situației.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *